Wednesday 10 April 2013

Isu Sedap Mata Memandang

Baru baru tadi aku baca satu entri yang agak menarik dari Lady Noe tentang isu ni (bukan isu sangat pon) tapi cukup untuk buat aku berfikir la.

Aku pun pernah fikir pasal benda ni-- tapi dulu la dan pendapat seseorang boleh berubah kan?

Dan konklusi yang dapat aku buat adalah 'sedap mata memandang' ni.. sorry, switch bahasa jap- it depends on how you SEE that person(not physically) and HOW or WHAT you think of them.

Huraian:
semuanya mula dari 'first impression'. dari first impression tu, kita selalunya AKAN judge or menilai orang tu to make up their character and try to figure out if they are safe to be friends with or if they are the kind of person to be avoid. Dan selalunya kita akan menilai dari segi fizikal dulu- cara pemakaian, muka, tingkah laku... blaa..blaa.. blaa...

Tapi kita semuanya tahu yang bukan semua yang kita nilai itu betul dan ya, we often get our first impression wrong. kita tengok muka dia cam garang, ego dan sebagainya tapi bila kita kenal betul betul orang nya, bila kita lihat riak wajah dari setiap emosi yang berbeza, ianya berubah. jika orang itu mempunyai personaliti yang baik, menenangkan dan sebagainya memang kita lihat dia sebagai 'sedap mata memandang' lah kan? sebab riak wajah yang bersinar sinar, senyuman manis dan sebagainya lagi lagi kita memang senang untuk rapat dengan dia, kita rasa selesa.

Tapi... tapi.... contoh la kalau muka dia memang cantik bak goddess tak kira la perangai macam taik ke apa la kann~~ bila gaduh atau dia buat taik or blaa..blaa...blaaa.. aku tak RASA yang kita akan fikir tentang rupa die, kita tengok muka dia pon kita bukan nya fikir 'woww,, cantik nya dia, tak pe, aku maafkan' i don't think so, kita mesti fikir pasal the mistake yang dia buat or masalah atau topik yang deperbincangkan tadi, kalau betul la hati tetiba sejuk or tetiba dia cool down or something, mungkin die fikir tentang all the memories together dan tak sampai hati untuk marah lebih lebih or thinking about all the bad things that will happen kalau pergaduhan tu berlarutan or lagi logik dia fikir tuhan. kan?

Jadi aku rasa, kalau kau betul betul sayangkan orang tu tak kisah la dari segi persahabatan, kekeluargaan atau berkasih kasih ni, kalau BETUL BETUL SAYANG, apa je kecacatan fizikal tak kira la muka, badan, rambut or even bad habits yang obvious tak akan jadi masalah untuk kau dan insyaAllah semuanya sedap mata memandang. :)

1 comment:

  1. couldn't agree more. but its depends. and sometimes. somewhere. akan wujud juga manusia yang pentingkan RUPA PARAS 100%. sbb contoh terdekat adalah AKU. paarah weh bila hidup kau dari kecik dibanding bandingkan. sampai satu tahap kau akan STOP being caring about others, you know..

    ReplyDelete