Wednesday 10 April 2013

A Window to Another World

Ha, tajuk bukan main English, tapi isinya Bahasa Melayu(Malaysia?) haha. Tak kisah kan? Eh kisah ke? ala, kalau kisah pon sila tak kisahkan jugak sebab itu bukan sebab utama entri ni.

Soalan aku sekarang ni,

"Dunia yang kau hidup sekarang ni di dalam kereta atau di luar kereta?" 

Aku dah lama perhatikan gelagat-gelagat manusia yang selalu sangaaaaaaaaatttt buang sampah ke luar kereta. Entah dari mana datang keseronokan atau kepuasan diorang dengan buang sampah merata-rata ni . Aku perhatikan je. Mereka turunkan tingkap dan *sshhuuuwww* berterbanglah sampah sampah kat luar. kalau daun daun yang berterbangan tu memang pasti lawa laa. tapi ni bila nampak sampah (contoh; tisu, plastik, kertas, tin, kotak air.. dll.) yang terbang, hamboi memang pedih betul mata. hati pun rasa terbakar. bahang sampai ke telinga! ..... Huwah, dramatik gitu, tapi aku memang tengah serius ni. 

Orang selalu membandingkan kebersihan negara kita  dengan negara-negara lain. Nak sangat negara kita jadi macam diorang tapi benda kecik macam ni tak boleh handle.

"Ala, benda kecik je pon, pembalut lolipop/gula- gula/chewing gum/ blaa blaaa  je. nanti ada la pekerja-pekerja kutip"

"Malas la nak biar sampah lama-lama dalam kereta ni, buat semak je. Buang terus, senang."

Hahahahahahahahahahaaa!!! serius aku tak tahu nak kata apa. aku rasa bengang sampai tak tahu nak kata dan buat apa. Gelak je yang aku mampu buat. Sebab percayalah aku dah cuba bagitahu yang tak elok buang sampah luar kereta, boleh menyebabkan kemalangan, pencemaran.. dan lagi obvious memang bagi environment nampak buruk. Aku ada sampai tahap rampas sampah kat tangan orang tu dan sumbat masuk beg aku. Bila dah sampai, aku terus carik tong sampah. Tak susah sebenarnya.

Yang kelakarnya, sampah yang kecik-kecik tu, kalau dah selalu buang dan dengan kadar yang banyak, akan jadi sampah yang besar jugak.  Dosa kecik bila dibuat selalu jadi dosa besar jugak. sedikit demi sedikit, lama-lama jadi bukit.Ha, macam tu la. Unless kau beristighfar dan tak ulanginya lagi. Amar makhruf nahi munkar. kan?

Lagi lagi bagi mereka yang tak nak simpan sampah dalam kereta sebab tak nak semak, habis tu tanah dimana kau akan ditanam nanti tak semak pulak? (hamboi kasar pulak) kau akan berjalan kat atas tanah jugak, bawak kereta mahal kau atas jalan jugak. Kalau benda tu berterbangan dan melekat kat tayar bagai, tak rimas ke? tak semak ke? Jaga kebersihan. Simple as that.

Ada sekali kawan aku cakap kat aku..

"Hmm..kalau lah semua orang cam kau ni Mat, the world would be a better place"
 

Walaupun secara jujurnya aku tak berapa paham sangat kaitan dia, tapi aku cuba jugak paham dan aku rasa macam... dunia ni bukan perlukan lebih banyak orang macam aku sebab aku ni siapa je. diorang hanya perlu jadi insan yang kisah, peduli dan ambil berat. tu je. 


Kereta, letak tong sampah kecil. celah mana mana pun tak apa. Bila dah penuh, buang dalam tong sampah. atau kalau bersihkan kereta setiap hari jumaat, then bersihkan sekali sampah sampah dalam kereta tu kalau rasa semak dan rimas sangat. 

 Perubahan bermula dari diri sendiri. Ni peringatan untuk aku sekali.

Siapa lagi nak jaga alam sekitar kita kalau bukan kita sendiri? Siapa lagi yang patut hargai alam sekitar kita kalau bukan kita sendiri?

Jangan kita mensia-siakan nikmat Allah. Kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. Kita suka sangat banding-bandingkan negara kita dengan negara-negara yang maju sampai nampakkan kelemahan dan kekurangan kita. Kali ini, cuba bandingkan negara kita dengan negara-negara yang sedang terseksa dan yang serba berkurangan. Mari bersyukur dan menghargai, mari saling menjaga, melindungi, menyayangi dan sama-sama doakan saudara-saudara kita dalam kesusahan. 

That's not too much to ask right? 

No comments:

Post a Comment